Bouw de opstelling hieronder.
Upload de code .......
Als de opstelling goed gebouwd is en de code geüpload is zal het lampje gaan branden als je minstens één van de twee knopjes ingedrukt hebt.
Laat je werk controleren en aftekenen.
Wat je nodig hebt
Een Arduino
Een breadboard
Zeven jumper wires
Een LED-lamp
Een weerstand van 330 Ohm
Twee pull-down weerstanden van 10K Ohm
Twee drukschakelaars
De schakeling
Aanwijzingen voor het bouwen en testen
Dit soort schakeling is handig als je op twee plekken een knopje wilt plaatsen (......meer toelichting.)
Programmeren kan door gebruik te maken van de “if”-functie (in Nederlands "Of") met een vergelijking.
In de if-functie wordt gekeken of knop 1 OF knop 2 ingedrukt is.
In de programmacode is dat mogelijk gemaakt door de tekens || tussen de toestandsknop waardes te zetten.
De || tekens werken als een OF.
toelichting nog schrijven/opzoeken
/*
Autheur: Fun met Electronica
Link: https://training.funmetelectronica.nl/docs/arduino-basis/lessen/les-4-en-of-functie/
Beschrijving: Soms wil je met meerdere knoppen één actie uit laten voeren.
Dat kan met een "en" en "of" functie.
In deze sketch zien we de "of" functie werkt.
*/
int knop1 = 2; // knop aan pin 2
int knop2 = 3; // knop aan pin 3
int led = 13; // led aan pin 13
int toestandknop1 = 0; // variabele voor het lezen van de knop 1
int toestandknop2 = 0; // variabele voor het lezen van de knop 2
/*
Het programmablok void setup wordt eenmaal beschreven
*/
void setup() {
pinMode(led, OUTPUT); //ledpin is output
pinMode(knop1, INPUT); //knop1 is input
pinMode(knop2, INPUT); //knop2 is input
}
/*
Het programmablok void loop herhaalt zich keer op keer
*/
void loop() {
toestandknop1 = digitalRead(knop1); //toestandknop is de waarde van knop1
toestandknop2 = digitalRead(knop2); //toestandknop is de waarde van knop2
if (toestandknop1 == HIGH || toestandknop2 == HIGH) { //controleer of de knop 1 of 2 ingedrukt is
digitalWrite(led, HIGH); //indien 1 of 2 ingedrukt: led aan
}
else {
digitalWrite(led, LOW); //anders: led uit
}
}
/*
Opdracht 1:
Verander de sketch zo dat:
De lamp juist aan gaat als de knop 1 EN 2 wordt ingedrukt.
Kijk op de tutorial-site bij Introcutie Programmeren voor de tekens.
*/